Publikováno 17. 2. 2015 • ZŠ a MŠ Hukvaldy
Zkušenosti: mentální postižení narušená komunikační schopnost poruchy autistického spektra vývojové poruchy chováníZatímco veřejnost diskutuje, zda je integrace dětí s postižením dobrá nebo špatná a mnoho škol s ní zatím nemá zkušenosti, na naší venkovské základní škole vznikl shodou různých okolností před lety neobvyklý „projekt“ individuální integrace velké skupiny stejně starých dětí s různým zdravotním postižením. Jedná se o běžnou třídu ZŠ s celkovým počtem 15 žáků, z nichž však 7 je individuálně integrovaných, a to z důvodů specifických poruch učení i závažnějších diagnóz jako lehké mentální postižení, ADHD, poruchy chování, dětský autismus, Aspergerův syndrom a vývojová dysfázie. Některé z dětí jsou obtížně zvladatelné a řešíme i problémy s agresivitou. Práce s touto třídou má svá specifika a rozhodně není jednoduchá, ať už jde o výuku či chování dětí. Kromě paní učitelky zde působí i asistent pedagoga, na jehož pomoc mají nárok hned tři žáci zároveň.
Tato situace ve třídě nevznikla najednou. Zatímco v 1. třídě byla individuálně integrována pouze jedna dívka, v následujících ročnících se u dalších dětí začaly objevovat různé školní problémy, a ty se postupně diagnostikovaly až k současnému stavu celkem 7 integrovaných žáků. Jejich rodiče vítají možnost vzdělávání v místní základní škole a je to pro ně výrazně jednodušší. Ředitelství školy jim vyšlo vstříc a snaží se tuto výuku umožnit, přestože při takto vysokém počtu integrovaných dětí v jedné třídě se možnost inkluze může zdát mnohým téměř nemožná.
Z vlastní zkušenosti ovšem mohu potvrdit, že to jde… Především díky laskavému a ohleduplnému přístupu třídní učitelky, vzájemné spolupráci a souhře mezi učitelem a asistentem a všeobecně díky vlídnému a otevřenému přístupu všech pedagogů školy. Velmi důležitá je spolupráce s rodiči dětí, která je ve většině případů dobrá.
Jak vypadá náš běžný školní den? Předchází mu každodenní a velmi pečlivá příprava na výuku. Téměř do každé vyučovací hodiny je totiž nutné nachystat práci jak pro děti nadané a rychlé, tak pro děti s individuálními vzdělávacími plány, které potřebují pracovní tempo zvolnit, zaměřit se na praktické dovednosti, odlehčit výuku, více relaxovat a častěji činnosti střídat. V samotné výuce pak vzniká řada situací, kdy je třeba věnovat se jednotlivým žákům individuálně. To zajišťuje asistent pedagoga. Považujeme za potřebné a snažíme se budovat dobrý třídní kolektiv a vzájemnou toleranci. Učíme děti vzájemně se sdílet a kultivovaně vyjadřovat své pocity. S třídou taky systematicky pracuje v rámci prevence externí psycholog.
Těší nás, že přes všechny potíže vidíme, že se děti učí navzájem respektovat a brát se takové jaké jsou. Výborní žáci se slabším neposmívají, často si všímají i jejich jiných vloh a nadání. Naše integrované děti vyrůstají v školním prostředí, kde jsou vítány a tolerovány.
Marie Elbelová (asistent pedagoga)