Publikováno 7. 11. 2013 • ZŠ Regionu Karlovarský venkov Certifikovaná škola
Zkušenosti: mentální postižení tělesné postižení zrakové postiženíPříběhy byly vypracovány na základě příběhů v přiloženém videu „Já a oni, prostě my“.
Příběhy byly vypracovány na základě příběhů v přiloženém videu „Já a oni, prostě my“.
Škola Regionu Karlovarský kraj se řídí pravidlem, že zprůměrování vede pouze k tomu, že se ukazuje na odlišnosti. Bere proto všechno jako normální věc a snažíme se s ní dále pracovat.
Pepča, který má středně těžké zrakové postižení, chodí do 1.třídy. Jeho výuka vyžaduje použití lupy, kontrastních prvků a individuálního přístupu paní učitelky. Maminka si především váží dobré spolupráce se školou, ve které zaměstnanci velmi dobře vzájemně spolupracují.
Verča, žákyně 3. třídy s kombinovaným zrakovým, mentálním a neurologickým postižením, je velmi pracovitá, cílevědomá a laskavá k ostatním. Během svého dne pracuje s paní asistentkou, která již dokáže přesně odhadnout, jaké úkony Verča zvládne samostatně a kdy potřebuje pomoct. V počátcích spolupráce s asistenty se totiž stávalo, že děti zaúkovaly svého asistenta. Pro paní učitelku je největší výzvou připravit hodinu tak, aby mělo každé z dětí celou hodinu co dělat, zažilo úspěch a v rámci svých možností se rozvíjelo.
Lukáš, který je žákem 7. třídy, na školu přišel až v průběhu prvního stupně. Spolu s Lukášem přišla i jeho maminka, která se stala paní učitelkou na škole. Ve svém volném čase se Lukáš věnuje sportu, především plavání, ve kterém získal i několik medailí na mezinárodních soutěžích. Ve třídě se stal plnou součástí kolektivu a vzájemně si pomáhají při každodenních činnostech.
Na školu chodí také Lenka s tělesným postižením. Vedení bylo často od spolužáků informováno, že Lenka například špatně došlápla a spadla ze schodů. Zároveň je ale Lenka člověk, který se vždy dokáže zvednout a dokonce se své nehodě zasmát. Na škole oceňuje především to, že ji škola dobře připravuje na budoucí život.
Na prospěšnosti integrace znevýhodněných žáků se shodují i rodiče zdravých žáků, kteří především zdůrazňují prospěšnost pro všechny zúčastněné.
Pozn. Mapy férových škol: Kontakt na školu byl získán díky příběhu školy zveřejněném na serveru www.inkluze.cz