Publikováno 11. 11. 2013 • ZŠ Trhový Štěpánov
Zkušenosti: mentální postižení narušená komunikační schopnost vývojové poruchy chováníNa základní škole v Trhovém Štěpánově (okres Benešov u Prahy) pracuji jako učitelka 17 let. Teprve v roce 2007 mě potkalo to štěstí pracovat s žákyní integrovanou pro její specifické potíže, to když k nám byla do 1. třídy přijata Lucinka, dívka s LMP. Lucinka v té době špatně komunikovala, měla problém s řečí, vyjadřováním a hlavně s navázáním kontaktu s jinými osobami. Ačkoliv jsem s touto prací neměla v té době žádné zkušenosti, ačkoliv ne všechny instituce mi byly nápomocny, chtěla jsem ji mít ve třídě, a tak tam prostě byla. Začátky, bohužel, nebyly tak jednoduché, jak jsem si představovala – přemluvit PPP, aby integraci doporučila, se chvíli zdálo být nemožné, zjistit, jaké všechny dokumenty a podklady je třeba vést ve školní matrice, byl téměř nadlidský výkon. Je nepochopitelné, že ani naše instituce nemají veškeré potřebné informace a v některých se velmi rozcházejí. Naštěstí jsem po celou dobu měla naprostou podporu vedení školy a i proto mi nic z toho nezabránilo v tom, abych se Lucince věnovala a měla radost z toho, že ji mohu mít ve třídě. Všechny počáteční trampoty jsme překonali a dnes je Lucka úspěšnou žákyní 7. třídy a je to naše sluníčko. Od 1. do 6. třídy pracovala v hodinách Čj a M (na více hodin jsme, bohužel, nezískali finance) s úžasnou asistentkou pedagoga Lídou K. A jelikož nám díky dobrým výsledkům a skvělým zkušenostem integrovaní žáci ve škole přibývají, v sedmé třídě Lucinka pracuje čím dál více samostatně a asistentka Lída se tak může zároveň věnovat další integrované žákyni.
V dnešní době máme pro LMP v kombinaci s vývojovou poruchou řeči integrovanou Kristýnku ve 3. třídě, s níž pracuje právě zmíněná asistentka pedagoga Lída. Její potíže jsou specifické, proto i práce s ní je trochu jiná a pro nás učitele to znamená učit se novým způsobům práce, novým metodám, novým přístupům, prostě se zdokonalovat a být ve své práci flexibilnější a lepší.
Ve druhé třídě je pravou rukou paní učitelky L. Kakosové asistentka Kamila H., která pracuje současně se dvěma žáky, integrovanými do běžné třídy pro specifické poruchy – LMP , vývojová porucha řeči, zdravotní znevýhodnění, ADHD středně těžké formy.
V příštím školním roce nastoupí do 1. třídy další žák, který bude pro své specifické potíže potřebovat pomoc asistenta pedagoga. I na tuto situaci se připravujeme.
Zároveň je v každé třídě integrováno několik žáků se specifickými poruchami učení a chování, kteří taktéž vyžadují individuální přístup učitelů. Integrace žáků s vážnějšími zdravotními potížemi do běžné ZŠ a práce s asistenty s sebou přináší různá úskalí a my učitelé se neustále musíme učit zvládat nové situace, vyrovnávat se s novými problémy a hledat nové metody a přístupy v učení i komunikaci s dětmi. Musím naprosto upřímně říci, že i učitelé, kteří měli zpočátku mírné obavy z toho, zda novou situaci dobře zvládnou, do ní „vpluli“ naprosto přirozeně a jsou prostě skvělí. To, že všichni tito žáci mohou být s námi ve škole, je určitě obrovské plus pro ně samotné, protože tak, jak budou jednou plně začleněni do běžného života, tak jsou už nyní začleněni do chodu běžné třídy a na svou pozici ve společnosti si zvykají od svého útlého věku. Myslím, že i to je jeden z důvodů, proč jsou ve škole úspěšní a neustále se zlepšují, protože se snaží (tam, kde to jde) vyrovnat ostatním spolužákům, dělat to, co oni, a to je to, co je „žene“ vpřed. Jejich přítomnost je ale obrovský přínos i pro nás ostatní. Oni jsou důkazem toho, že je úplně jedno, kde má každý z nás tu pomyslnou laťku, ale že podstatné je to, že všichni se k té své laťce můžeme přiblížit. Oni nás ostatní učí vnímat to, že každý jsme jiný, každý máme jiné potřeby, problémy a potíže, ale zároveň máme každý své schopnosti, v něčem vynikáme, jsme úspěšní a jedineční. Přirozeně nás učí to, že nikdo nesmí být k potížím a problémům toho druhého lhostejný. A to u nás ve škole funguje na sto procent. Všichni žáci jsou si u nás rovni, každý žák je plnohodnotným členem třídy, školy. Děti svým kamarádům rády pomohou vždy, když je to třeba, a velmi často je o to nemusí nikdo prosit – prostě to vidí sami. Máme ve třídách spoustu šikovných žáků, kteří ochotně a rádi zaujmou místo asistentky v hodinách výchov nebo když asistentka nemůže být přítomna ve škole.
Těžko tedy říci, kdo přítomností těchto dětí na naší škole získává víc…
Na naší cestě integrace a inkluze nám velmi pomohla organizace Rytmus. Na jaře roku 2010 jsem díky této organizaci dostala příležitost zúčastnit se týdenního studijního pobytu v Rakousku. Od té doby probíhá v mé třídě výuka kombinací klasické výuky a výuky formou inkluzivního vzdělávání, které respektuje rozdíly mezi žáky a umožňuje dětem se specifickými problémy se plně a plnohodnotně začlenit do kolektivu běžné třídy. Žáci pracují v hodinách Čj a M zcela samostatně podle „týdenního“ plánu od pondělí do čtvrtka. Práce je rozdělena na část povinnou, kterou musí splnit všichni žáci (je samozřejmě postavena tak, aby ji byli všichni schopni splnit), a část nepovinnou, v níž si žáci mohou práci vybírat. Žáci si musí úkoly vyhledávat, musí porozumět jejich zadání, úkoly vypracovat a sami si je zkontrolovat a opravit dle připravené kontroly. Ve třídě je neustále k dispozici dostatek materiálů, které pomáhají žákům při práci. Paní učitelka prochází třídou a je též nápomocna tam, kde je třeba – má tak velký prostor pro práci s dětmi, které mají potíže s učením, protože šikovní žáci a žáci výkonnostně průměrní jsou schopni pracovat velmi dobře samostatně či spolu spolupracovat a učit se tak navzájem. Výuka probíhá tímto způsobem při procvičování známého učiva i při seznamování se s učivem novým, žáci mohou pracovat samostatně, ve dvojicích i si pomáhat ve skupinkách. V pátek probíhá „kontrolní den“ – tedy práce na známky.
Tento způsob výuky respektuje rozdíly mezi žáky, dává jim prostor, aby pracovali způsobem a tempem, jaké jim vyhovuje. Zároveň je vede k tomu, aby se naučili si práci správně zorganizovat, pochopit zadání úkolu, pracovat samostatně, požádat o pomoc, pokud si neví rady, pracovat s nápovědou – najít si potřebné informace, spolupracovat s ostatními, pomoci druhému, učí je sebekontrole a pocitu zodpovědnosti za svou práci.
Stejným způsobem pracují v hodinách Čj a M i žáci integrovaní, podle týdenního plánu, pouze plní jiné úkoly než ostatní žáci – dle IVP. Oni sami to vnímají velmi pozitivně, protože prý „pracují úplně stejně jako ostatní“. Zároveň nám to umožňuje zvykat tyto žáky postupně na samostatnou práci, tzn. že pokud daný žák pochopí zadání úkolu, pracuje samostatně, pokud si neví rady, zavolá si na pomoc asistentku nebo pí. učitelku, které se zatím věnují jiným žákům.
Sami žáci si nový způsob práce pochvalují a i rodiče jsou mu příznivě nakloněni. Tento způsob výuky je vhodný pro žáky jakékoliv třídy, pro žáky integrované pro specifické potíže i pro žáky mimořádně nadané. Tento způsob práce totiž respektuje ba dokonce využívá a vyzdvihuje rozdíly mezi žáky.
Práce s dětmi je práce srdcem – a my, na naší škole, máme srdce na správném místě.
Za kolektiv ZŠ v Trhovém Štěpánově a za plné podpory paní ředitelky Mgr. Květy Kuželové
Mgr. Martina Nováková
Pozn. Mapy férových škol: Kontakt na školu byl získán díky příběhu školy zveřejněném na serveru www.inkluze.cz