Lukáš a Šimon

Publikováno 6. 6. 2016 ZŠ Světice Certifikovaná škola

Zkušenosti: sluchové postižení poruchy autistického spektra

Inkluze přináší své ovoce

Šimon

V září 2013 jsme do nově vzniklé základní školy, 1. třídy,  přijali chlapce s poruchou autistického spektra, s přidruženou poruchou řeči a ADHD. Sice jsme neměli  zkušenosti s integrací dítěte s takovým postižením, ale Šimonovi jsme chtěli poskytnout možnost běžného základního vzdělávání.

Šimon v současné době  navštěvuje 3. ročník  a je integrován v běžné třídě, kde ho po celou dobu vyučování doprovází asistentka pedagoga. Ve spolupráci s SPC APLA mu byl od 1. ročníku vytvořen individuální vzdělávací plán, který se díky výborné spolupráci s asistentkou pedagoga daří plnit.

Integrace a výuka Šimona  od 1. ročníku do nynější doby probíhá úspěšně. Spolupráce SPC, rodičů a školy je velmi dobrá. Šimon dosahuje dobrých školních výsledků a stále se rozvíjí. Přítomnost Šimona v běžné třídě je přínosná i pro kolektiv dětí ve třídě. Děti  se naučily Šimona tolerovat, pomáhat mu, hledat jeho přednosti a spolupracovat s ním.  Stal se nedílnou součástí třídního kolektivu.

Lukáš

Lukáš k nám přestoupil do 2. ročníku z běžné, velké, základní školy. Lukáš se potýká s nedoslýchavostí, vývojovou dysfázií a dysartrií, má projevy ADHD. Když k nám nastoupil, byl lehce apatický, nepozorný a měl zpočátku nedůvěru ke svým spolužákům, protože v minulé škole se mu pro jeho diagnózu některé děti posmívaly. Díky svým problémům se necítil ve školní práci příliš úspěšný.

Lukáš u nás od začátku pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu. V současné době navštěvuje  3. třídu a je integrován v běžné třídě, kde je k dispozici asistentka pedagoga.  Díky respektujícímu individuálnímu přístupu a zohlednění  písemného a čteného projevu udělal Lukáš velké pokroky ve školních výsledcích. Od pololetí 2. ročníku je Lukáš více motivovaný, kreativní  a ke své práci přistupuje zodpovědně. Je veselý a přátelský.  V případě potřeby může Lukáš ze třídy odejít do klidného prostředí, ale toho příliš nevyužívá. Zapojuje se do běžné práce s ostatními dětmi.

Doposud tedy probíhá výuka Lukáše  úspěšně, je viditelný pokrok ve čtení, v porozumění čtenému textu i v písemném projevu. Spolupráce PPP, rodičů a školy je velmi dobrá. Díky své přátelské povaze se do kolektivu třídy  rychle zařadil a stal se jeho oblíbenou součástí. 

Zpět na profil školy