Publikováno 6. 6. 2016 • ZŠ Světice Certifikovaná škola
Zkušenosti: sluchové postižení poruchy autistického spektraInkluze přináší své ovoce
Šimon
V září 2013 jsme do nově vzniklé základní školy, 1. třídy, přijali chlapce s poruchou autistického spektra, s přidruženou poruchou řeči a ADHD. Sice jsme neměli zkušenosti s integrací dítěte s takovým postižením, ale Šimonovi jsme chtěli poskytnout možnost běžného základního vzdělávání.
Šimon v současné době navštěvuje 3. ročník a je integrován v běžné třídě, kde ho po celou dobu vyučování doprovází asistentka pedagoga. Ve spolupráci s SPC APLA mu byl od 1. ročníku vytvořen individuální vzdělávací plán, který se díky výborné spolupráci s asistentkou pedagoga daří plnit.
Integrace a výuka Šimona od 1. ročníku do nynější doby probíhá úspěšně. Spolupráce SPC, rodičů a školy je velmi dobrá. Šimon dosahuje dobrých školních výsledků a stále se rozvíjí. Přítomnost Šimona v běžné třídě je přínosná i pro kolektiv dětí ve třídě. Děti se naučily Šimona tolerovat, pomáhat mu, hledat jeho přednosti a spolupracovat s ním. Stal se nedílnou součástí třídního kolektivu.
Lukáš
Lukáš k nám přestoupil do 2. ročníku z běžné, velké, základní školy. Lukáš se potýká s nedoslýchavostí, vývojovou dysfázií a dysartrií, má projevy ADHD. Když k nám nastoupil, byl lehce apatický, nepozorný a měl zpočátku nedůvěru ke svým spolužákům, protože v minulé škole se mu pro jeho diagnózu některé děti posmívaly. Díky svým problémům se necítil ve školní práci příliš úspěšný.
Lukáš u nás od začátku pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu. V současné době navštěvuje 3. třídu a je integrován v běžné třídě, kde je k dispozici asistentka pedagoga. Díky respektujícímu individuálnímu přístupu a zohlednění písemného a čteného projevu udělal Lukáš velké pokroky ve školních výsledcích. Od pololetí 2. ročníku je Lukáš více motivovaný, kreativní a ke své práci přistupuje zodpovědně. Je veselý a přátelský. V případě potřeby může Lukáš ze třídy odejít do klidného prostředí, ale toho příliš nevyužívá. Zapojuje se do běžné práce s ostatními dětmi.
Doposud tedy probíhá výuka Lukáše úspěšně, je viditelný pokrok ve čtení, v porozumění čtenému textu i v písemném projevu. Spolupráce PPP, rodičů a školy je velmi dobrá. Díky své přátelské povaze se do kolektivu třídy rychle zařadil a stal se jeho oblíbenou součástí.