Publikováno 26. 10. 2015 • ZŠ Žďár nad Sázavou, Komenského Certifikovaná škola
Zkušenosti: tělesné postiženíPříběh o Markétce, která i přes své postižení navštěvuje běžnou základní školu
Markétě je 11 let a navštěvuje čtvrtou třídu ZŠ Komenského. Je upoutána na invalidní vozík, neboť trpí svalovou atrofií, což představuje ubývání svalové hmoty. Když byla Markéta malá, chodila a běhala jako jiné děti, ale kolem 4. roku věku začala mít problémy s pohybem. Lékařská vyšetření stanovila diagnózu svalové atrofie, což znamenalo, že Markéta se pohybovala hůře a hůře, musela používat berle, až se nakonec ocitla na invalidním vozíku. Pár kroků je schopna zvládnout sama s pomocí berlí, ale rychle se unaví a bez pomoci okolí jsou pro ni delší vzdálenosti nepřekonatelné.
Markéta nepochází ze Žďáru nad Sázavou. Její spádová škola ovšem není vybavena bezbariérovým přístupem, proto její rodiče hledali vhodnou školu, která by Markétě nabídla základní vzdělání spolu s potřebným technickým vybavením. A našli právě ZŠ Komenského ve Žďáře nad Sázavou, která disponuje veškerým potřebným technickým i personálním zázemím, jež Markétce umožní získat kvalitní základní vzdělání, aniž by musela navštěvovat základní školu speciální.
Markéta školu navštěvuje od první třídy. Předtím navštěvovala mateřskou školu v obci poblíž Žďáru nad Sázavou. Potřebovala pomoc asistenta pedagoga. Také do základní školy pak Markétu doprovodila asistentka pedagoga. Navštěvování ZŠ Komenského doporučila Markétě pedagogicko-psychologická poradna a potvrzení vydalo i speciálně-pedagogické centrum. I když se rodiče napřed docházky Markéty do běžné základní školy obávali, situace se vyvíjela velmi dobře. Škola disponuje bezbariérovým vybavením, takže Markéta nemá problém s přemisťováním na výuku. Navíc spolužáci s Markétou vycházejí velmi dobře, pomáhají jí při vyučování i při stěhování do jiných učeben. Markétka tak nemá problém ani s mobilitou, ani s učivem, jež zvládá stejně jako ostatní děti.
Kvůli své omezené pohyblivosti Markéta hodně čte, vyniká tedy zejména v češtině, literatuře a rovněž cizí jazyky jí nedělají problém. Učí se anglický a německý jazyk.
Škola přináší Markétě radost, má ráda svoje spolužáky i učitele, ve škole se jí velmi líbí. Se svými spolužáky navštěvuje několik kroužků – keramickou a výtvarnou dílnu, účastní se canisterapie a hippoterapie.
Rodiče Markéty jsou rádi, že nemusí navštěvovat speciální školu, neboť Markétiny rozumové schopnosti jsou v naprostém pořádku, tak proč by měla navštěvovat jinou školu, než ostatní zdravé děti, jen proto, že její hybnost je omezena?
Markétu do školy vozí rodiče autem a stejně tak ji odpoledne vyzvedávají. Jinak by musela dojíždět autobusem, což nepřichází v úvahu, malé dítě na vozíku by autobusem dojíždět nemohlo. Naštěstí maminka Markéty je v domácnosti, do zaměstnání nechodí, občas pracuje doma – vede účetnictví několika firmám externě. Otec Markéty je zaměstnán ve Žďáře nad Sázavou, takže mají s Markétou stejnou cestu, což se hodí při dojíždění autem. Protože je maminka s Markétou doma, má čas na pomoc Markétce s úkoly, na přípravu na vyučování. Také Markétě pomáhá při rehabilitaci a vozí ji na rehabilitační cvičení, které se koná ve Žďáře nad Sázavou a někdy v nedalekém Novém Městě na Moravě.
Než Markétka přišla do školy, bylo nutno vybavit patřičně školu, aby se dostala i s vozíčkem do třídy. Do budovy školy je bezbariérový přístup, ale aby mohla Markéta navštěvovat výuku i ve druhém patře školy, musela být vybudována plošina pro invalidní vozík. Naštěstí získala škola finanční prostředky z Evropského sociálního fondu, takže ve financích problém nebyl. Škola tak poskytuje kvalitní zázemí pro vzdělávání i dalších tělesně handicapovaných dětí. Škola musela upravit pro Markétu místo k sezení. Její stůl byl upraven tak, aby u něho mohla sedět na vozíku.
Škola zaměstnává asistentku pedagoga, která Markétě pomáhala v začátcích její školní docházky. Teď už ale pomoc nepotřebuje, spolužáci Markétu přijali bez problémů mezi sebe, pomáhají jí s přemísťováním mezi učebnami.
Škola disponuje jedním speciálním pedagogem, se kterým Markétini učitelé konzultují problémy, spojené s jejím onemocněním. Ve škole je integrováno více žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, takže speciální pedagog je zde plně vytížen. Markéta trpí jen somatickým onemocněním, její inteligence je lehce nadprůměrná, s učivem problémy nemá. Někdy ale musí hodně látky dohánět, protože několikrát v roce jezdí na několikadenní léčebné rehabilitace do lázní nebo rehabilitačního centra. Ale Markétka je šikovná, tak zatím vždy vše zvládla.