Publikováno 11. 1. 2014 • ZŠ Most, Okružní Certifikovaná škola
Zkušenosti: tělesné postižení vývojové poruchy chování odlišný mateřský jazykNáš Vráťa
Jsme jedna z mnoha pavilonových škol, které můžete vidět v některých větších městech naší republiky. Naši školu navštěvují i žáci, kteří jsou sociálně nebo zdravotně znevýhodnění. Jedním z nich je i Vráťa, který se při chůzi neobejde bez berlí, neboť v útlém věku prodělal dětskou mozkovou obrnu, jež způsobila spastickou diparesu s levostrannou hemiparesou.
Vráťa naši školu začal navštěvovat jako předškoláček, který se na vstup do první třídy při-pravoval v přípravné třídě. Po jejím absolvování přešel s některými kamarády z přípravky do první třídy a je v jejich kolektivu dodnes. Školní docházka na prvním stupni byla pro Vráťu jednodušší, neboť výuka většinou probíhala v jedné učebně. Přecházet musel jen na hodiny tě-lesné výchovy a angličtiny. S tím mu pomáhala jeho maminka. Jakmile Vráťa postoupil na vyšší stupeň, byla mu přidělena odborná asistentka Míša. Ta mu pomáhá s přecházením do jednotlivých pavilonů, kde jsou umístěny odborné učebny na jednotlivé předměty. A protože jeho kmenová třída a některé odborné učebny jsou umístěny až ve 3. patře pavilonu A, byl mu letos 8. února za účasti senátorky Mudr. Aleny Dernerové, zástupce odboru školství a dodavatele slavnostně předán schodolez, zařízení, které má pomáhat žákům s omezeným pohybem. Peníze na tuto kompenzační pomůcku byly poskytnuty z Konta BARIÉRY, které je hlavním projektem nadace Charty 77.
Nyní je Vráťa již v 7. třídě a prožívá dětské radosti i starosti jako jeho spolužáci. Ti už si na jeho handicap zvykli a vždy, když Vráťa potřebuje pomoci, ochotně mu pomáhají. Někteří mu trochu závidí jeho asistentku Míšu, která mu pomáhá i při přípravě na výuku a také mu nosí jeho školní batoh. Vráťa se úspěšně zapojuje do výuky, rád pracuje na interaktivní tabuli a snaží se plnit úkoly při skupinové práci.
Abychom s Vráťou dobře pracovali, spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem v Teplicích. Mgr. Felicie Gloneková nám poskytuje metodickou pomoc při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu, podle kterého je Vráťovi poskytováno základní vzdělání.