Publikováno 15. 5. 2014 • ZŠ Měcholupy
Zkušenosti: poruchy autistického spektra vývojové poruchy chováníNaši školu navštěvuje již od 1.třídy žákyně, která se jmenuje Adélka. Má diagnozu Aspergerova syndromu v kombinaci s poruchou ADHD. Na prvním stupni byla velmi úspěšná a dobře zvládala všechny úkoly, které učitel zadal. I přes náročnější požadavky třídního učitele proplouvala s výborným prospěchem. Adélce se v původním kolektivu vrstevníků velmi daří. Spolužáci, s nimiž je v kolektivu od 1. třídy, ji přijímají vcelku bez problémů.
Neopomenutelnou záležitostí, která jistě napomohla k přátelskému klimatu třídy, je velmi cenný profil žákyně, který je neustále na učitelském stole ve třídě, aby byl stále po ruce všem učitelům a žákům. Daný profil byl vytvořen ve spolupráci s metodikem prevence. Všichni žáci jsou informováni formou besedy o tom, jakou má Adélka diagnózu a co to přesně znamená.
Zlom přišel přestupem na 2.stupeň ZŠ, kde s přibývajícím objemem učiva a různých požadavků jednotlivých učitelů způsobil, že byla žákyně na začátku školního roku více rozštěkaná, vzteklá a nevrlá. Pro Adélku bylo vše najednou hrozný chaos a zmatek. Často zapomínala pomůcky, nevěděla co na jaký předmět potřebuje a vyžadovala pomoc při přípravách. Žákyně byla zvyklá na jednoho třídního učitele na 1.stupni ZŠ. Zdá se, že určitá redukce požadavků, která byla v předmětech provedena, byla nutná. Postupem času se vše pomalu srovnalo, a to i díky přidělení asistenta pedagoga. Adélka si asistentku velmi oblíbila a důvěřovala jí. Jakékoliv nesrovnalosti řešila asistentka s vyučujícím učitelem, a tak přestalo docházet ke sporům s Adélkou. Dostala se na svou linii školních úspěchů. Opět se soustřeďuje na výuku daného předmětu. Tím se odbouraly i neshody s pedagogy, dokonce Adélku chválí, jak je snaživá a pilná.
Adélka se vzdělává podle individuálního vzdělávacího plánu. Do společných činností se zapojuje a je schopna vnímat pokyny určené celé třídě. Veškeré úkoly si zapisuje do diáře. Pokud jde o projevy chování, pak můžeme říci, že Adélky problémové chování ve vyučování lze rychle a účinně usměrnit, ale musí cítit respekt vůči učiteli. Musí znát jasná pravidla.