ŠKOLA PRO VŠECHNY
V naší škole jsou integrováni dva chlapci s poruchou autistického spektra. Naší snahou je zajistit, aby oba chlapci dosáhli nejvyššího možného stupně vzdělání, samostatnosti a začlenění do běžné společnosti.
Ráda bych napsala pár vět o jednom z těchto chlapců, který má diagnostikovaný Aspergerův syndrom. Dnes je tento chlapec již ve čtvrtém ročníku. Díky pomoci asistentky je stále ještě schopen zvládat učivo podle běžných osnov základní školy a dosahovat uspokojivých výsledků. Byla mu dána možnost naučit se vyrovnávat s reakcí a přístupem běžného dětského kolektivu.
Do naší školy (spádové) nastupoval v sedmi letech na žádost matky, která po dohodě s učiteli, poradci z pedagogicko-psychologické poradny a jinými odborníky, nechce pro svého syna příliš velké úlevy z učiva. Sama říká, že se syn musí naučit překonávat životní překážky už od dětství.
Učit jsme se museli všichni. Nejen pedagogové a žáci, ale i ostatní personál naší školy. Přestože prognóza nebyla příznivá, chlapec se naučil číst, psát i počítat. Studijní výsledky předčily naše očekávání. Naučil se víc, než předpovídali odborníci. Navíc se ukázalo, jak dobrý vliv má jeho přítomnost na ostatní žáky. Zároveň se od spolužáků učí komunikaci a práci v týmu. Ve škole je tento chlapec velmi spokojený. Samozřejmě jsme prožili i pár těžkých chvil, ale trpělivou prací pedagogického sboru a za stálého připomínání a vysvětlování, zvládá školu velmi dobře a bezproblémově.
Dnes mohu s jistotou říci, že s pomocí rodiny a všech, kteří se na jeho integraci podílejí, je vidět ohromný pokrok. Nejen ve vzdělávání, komunikaci a začlenění do společnosti, ale i v tom, co chce a bude moci jednou zvládat. Buď sám a nebo s drobnou pomocí svých přátel.
Volba přijmout tohoto chlapce do naší školy byla jednoznačně správná.
Mgr. Renáta Bartoníčková, řed.školy