Publikováno 19. 1. 2015 • ZŠ Šumperk, Vrchlického
Zkušenosti: sluchové postižení poruchy autistického spektraV 8. ročníku máme dívku, která má 98% ztrátu sluchu, a vzdělává se u nás již od 1.třídy. Mnozí z žáků ve škole o tom ani nevěděli. Dívka je velice inteligentní, výborná atletka, ale nebojí se ani fotbalu a florbalu. Je ve třídě s mnoha spolužáky a režim klasické základní školy zvládá s naslouchadly velmi dobře. Spolupracujeme při jejím vzdělávání nejen s maminkou, která je sama speciální pedagog, ale také s SPC Olomouc, odkud nám poskytují metodickou pomoc. Spolužáci mají K. velice rádi a respektují ji. Pedagogové se snaží často nadstandardně poskytovat rozbory pojmů, které jsou v jednotlivých předmětech nové a obtížně pochopitelné. Tato naše dlouholetá péče se nám již vrátila v podobě důvěry dalších dvou rodičovských párů, které se rozhodly dle výtečných referencí svěřit naší škole do péče další dva sluchově handicapované žáky. V září jsme organizovali akci Škola běží maraton a věnovali jsme tento běh pro dobrou věc dětem a lidem se sluchovým handicapem. Dva noví prvňáčci tento štafetový maraton zahajovali a naše K. společně s vedením školy běžela i poslední úsek běhu a docela symbolicky nám ukázala, jak kvalitní a rychlý běžec z ní vyrostl :) Každý ze zúčastněných si mohl uvědomit, že začleňování dětí s handicapem mezi ostatní žáky má svůj reálný význam.
Bylo zapotřebí nastolit Reedukaci = nepovinný předmět pouze pro 1 žákyni mimo skupiny dalších žáků s SPU. Díky ochotným pedagogům se tato věc ujala a funguje.
Myslím, že všechny tři děti velmi dobře prospívají, a to i díky své houževnatosti a píli. Především K. již opravdu ušla pořádný kus cesty ve vzdělávání.