Publikováno 11. 6. 2015 • ZŠ Havířov, generála Svobody
Zkušenosti: mentální postižení tělesné postižení narušená komunikační schopnostIntegrace žáka s několika druhy postižení
V ZŠ Generála Svobody v Havířově - Šumbarku jako v jedné z mála ZŠ funguje kompletní školní poradenské pracoviště. Působí zde speciální pedagog, psycholog, výchovný poradce a koordinátor prevence a sociálně patologických jevů. Škola se již delší dobu zaměřuje na inkluzivní vzdělávání, jedná se o školu bezbariérovou. K již dříve zabudovanému výtahu přibyla i nízkopodlažní plošina, která umožňuje přístup dětem s tělesným postižením do všech prostor školy. V současné době školu navštěvuje 43 dětí se zdravotním postižením a 17 dětí se zdravotním a sociálním znevýhodněním.
Na příkladu žáka Tomáše si ukážeme, jakých vzdělávacích výsledků lze na škole, která se věnuje integraci žáků do běžných tříd, dosáhnout. Přitom jde o chlapce postiženého dětskou mozkovou obrnou, která způsobila částečné ochrnutí končetin (tzv. kvadruparéza), současně se jedná o žáka s lehkým mentálním postižením, zrakovou vadou a narušenou komunikační schopností. Přesto Tomáš za pomoci pedagogova asistenta úspěšně zvládl 1. a 2. stupeň ZŠ podle individuálního vzdělávacího plánu. Nyní je již žákem třetího ročníku střední školy speciální.
Tomášovi se start v základní škole opravdu vydařil. Přispěl k tomu samozřejmě hlavně on sám nekonfiktní povahou a snahou po stále dobrých výsledcích; jenže to by samo o sobě příliš neznamenalo. Rozhodoval i celý pedagogický kolektiv a jeho umění Tomáše po celou dobu školní docházky vhodně motivovat. Důležitou a velmi kladnou roli tu sehrál také kolektiv spolužáků, ve kterém byl Tomáš velmi oblíbený hned od první třídy. V každodenní praxi to znamenalo, že kdykoliv se Tomáš nějak „zasekl,“ rychle našel ochotnou pomocnou ruku některého ze spolužáků. Po čase pak mohl Tomáš obdobně pomáhat jiným. Nutno však zdůraznit, že šlo o třídu, kde celkově panovala velmi dobrá, až přátelská atmosféra, proto Tomáš nejen rád chodil do školy, ale i s nadšením se zúčastňoval každé společné školní akce a výletů.
Největší tíha konkrétní výuky leží na asistentech, kteří svěřenému žákovi vytvářejí doslova na míru nejrůznější názorné pomůcky; většinou jde o systém karet s přehledy učiva, ale může to být třeba i vlastní mapa do hodin zeměpisu. Čtení a psaní zvládal především prostřednictvím počítače, kdy písmena vyťukával jedním prstem.
Tady Tomáš problémy neměl, spíše se trápil s matematickým myšlením a s představivostí. Svou houževnatostí a vhodnou motivací nakonec dokázal počítat v desetitisících. Tomáš má a dále rozvíjí výbornou paměť, což mu spolu s dobrým verbálním projevem umožňuje nejen zvládat svůj vzdělávací program, ale navíc ještě slušně ovládat angličtinu a němčinu. Svou otevřeností a dobrým srdcem, si získal nejen spolužáky, ale také pedagogický kolektiv ZŠ Generála Svobody, který na něj rád vzpomíná a přeje mu hodně zdaru ve studiu na střední škole.
Napsáno studentkou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Alexandrou Krepkovou