Publikováno 20. 11. 2013 • ZŠ Trávníky Otrokovice Certifikovaná škola
Zkušenosti: sluchové postiženíJiž pátým rokem je v naší škole úspěšně integrován desetiletý Jarda.
Již pátým rokem je v naší škole úspěšně integrován desetiletý Jarda. Ve vyučování spolupracuje s asistentkou pedagoga, na kterou se může kdykoliv obrátit. Jedná se o zdravotně postiženého žáka s percepční vadou sluchu. Od dvou let chlapec vnímá svět zvuků díky kochleárnímu implantátu. Od této doby se pro něj stal život barevnějším. Čekalo ho však hodně práce s mnoha novými zvuky a slovy. Před dvěma lety udělal tečku za nácvikem výslovnosti, když docvičil sykavky a písmeno ř. Stále však zaznamenává hodně nových výrazů a někdy také nezaslechne každé slovo, a tím obtížněji chápe souvislosti v komunikaci. Ale nevzdává se, je rozený bojovník a pomalu překonává všechny překážky postavené do cesty.
Jarda nás každé ráno přivítá s jiskřičkami v očích a s úsměvem na tváři. Čiší z něj temperament, jen co vstoupí do třídy. Naše spolupráce začala ve druhé třídě a dovoluji si napsat, že zdařile pokračuje i nadále. Při budování dlouhodobého vztahu s žákem musím jako asistentka dbát na dodržování základních pravidel chování a na vzájemném respektu. Také bylo nezbytné vymezit určitou míru pomoci ve výuce a zkombinovat ji s následnými individuálními hodinami. I přestože je zařazen do méně početné třídy, společná výuka je pro Jardu mnohdy obtížnější v důsledku mnoha rušivých elementů. Důležitá je průběžná domluva s vyučujícími na aktuálním učivu a na vhodných vyučovacích metodách. Spolužáci byli už v první třídě seznámeni s jeho kouzelnou krabičkou (řečovým procesorem), díky které slyší a na kterou musí být opatrný. Dětem byla vysvětlena práce asistentky a dnes již přirozeně vnímají její individuální přístup k chlapci. Ale i ostatní žáci mají možnost pocítit náklonnost asistentky, která je ochotna jim vždy podat pomocnou ruku. Jsme jako jedna velká rodina, ve které má každý své místo a kde se navzájem respektujeme. Jarda je ale také veden k samostatnosti, což je pro něj hodně důležité.
Každý předmět přináší spoustu nových informací a pojmů, které si Jarda musí osvojit. Tento celodenní proces je pro něho mnohdy velmi náročný. Jeho užší slovní zásobu obohatí každý den nejméně jedno nové slovo, jehož význam potřebuje vysvětlit. V individuálních hodinách opakujeme podle potřeby probíranou látku s cílem snadněji se orientovat v mezipředmětových vztazích. Také zde docvičujeme správnou výslovnost jednotlivých nových slov. Poslední vyučovací hodiny jsou pro Jardu náročné, někdy je hodně unavený a také nevrlý. Tolerance asistentky i vyučujících je zde na místě. Chlapec má nárok položit si na chvíli hlavu na lavici, může se jít protáhnout na chodbu nebo jít i dvakrát za hodinu s papírem do koše. Momenty oddychu jsou pro něho opravdu důležité, přece jen žije s částí implantátu voperovanou v hlavě. Tato skutečnost vyžaduje respekt k jeho drobným výkyvům nálad a zohlednění zvýšené únavy.
Nezbytnou podmínkou při práci s chlapcem je pravidelná komunikace s rodiči. Každý jeho osobní problém, úspěch a jakákoliv aktivita se řeší s rodinou. Díky výborné spolupráci s rodiči se dají obratem zvládnout všechny nahodilé situace včetně splnění důležité domácí přípravy. Odbornou podporu nabízí Speciálně pedagogické centrum Zlín, kde byl Jarda několik let v péči paní logopedky pro intenzivní edukaci sluchu a řeči.
Jarda je vášnivým sportovcem a velmi úspěšným tenistou. Ve své věkové kategorii si aktuálně stojí na krásném šestém místě v celostátním žebříčku těch nejlepších žáků. Téměř každý odehraný turnaj mu přinese další nablýskaný pohár do jeho sbírky trofejí. Ve škole se řadí mezi nejproduktivnější hráče florbalu. V tomto sportu úspěšně reprezentuje naši školu v různých turnajích i dlouhodobých soutěžích. Společně s ostatními spoluhráči tvoří silný tým. Jarda se mezi ostatními spolužáky cítí jako ryba ve vodě. Ve společnosti svých vrstevníků září opravdovým štěstím. Pobyt v kolektivu dětí mu dovoluje přirozeně rozvíjet jeho komunikační dovednosti. Ani seznamování se s dětmi z partnerské školy z Dubnice nad Váhom pro něj nebylo obtížné. Při jejich podzimní návštěvě s nadšením navazoval nová přátelství s našimi slovenskými kamarády.
Společnými silami se budeme i nadále snažit, aby Jarda dosahoval co nejlepších výsledků i ve školní práci, aby stejně jako sport zvládal i vyjmenovaná slova, násobilku nebo se domluvil anglicky. Má k tomu všechny předpoklady.