Naše škola (Masarykova základní škola a mateřská škola Melč) je situována ve venkovském prostředí s mnoha tradicemi, s kořeny hluboko zakotvenými v regionu. Škola sdružuje děti ze 14 okolních obcí a dvou dětských domovů, a proto je centrem aktivit pro děti a mládež v širokém okolí.
Jedním ze zvláštních rysů naší školy je její rodinný charakter, k němuž přispívá nižší počet žáků (cca 200 žáků, ve věku v rozmezí od 6 do 15 let). Navzdory skutečnosti, že 20 % našich žáků je ohroženo sociálním vyloučením, jelikož pocházejí ze znevýhodněných oblastí, poskytujeme jim veškerou podporu a povzbuzení k dosažení svého potenciálu, vytváříme vlídné prostředí s příznivými mezilidskými vztahy. Rovněž usilujeme o formování takových podmínek, které vedou ke zlepšení vzdělávacích výsledků žáků.
Škola je otevřena žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Učitelé dobře znají každého žáka, a jsou tak schopni poskytnout jim individuální péči a pozornost dle jejich potřeb. Náležitě se věnujeme také dětem se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním a žákům mimořádně nadaným. Tito žáci jsou integrováni do běžných tříd. Na základě odborného posudku třídní učitel a další pedagogičtí pracovníci ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka vybírají nejvhodnější metody, volí organizační postupy a vytvářejí podmínky výuky. Na základě doporučení odborného pracoviště je stanoven individuální rozsah péče. Výchovný poradce, třídní učitel a ostatní učitelé podílející se na výuce žáka vytvářejí a realizují individuální vzdělávací program (IVP), který vychází z platné právní úpravy a počítá se spoluprací žáka a zákonných zástupců žáka. Žákům je nabídnuta speciální pedagogická individuální a skupinová práce. Dyslektické asistentky poskytují žákům se specifickými poruchami učení reedukační péči. Zde jsou využívány doporučené metody a formy práce, nabízíme kompenzační pomůcky, výukové programy. Snažíme se vytvářet pozitivní školní prostředí, kde jsou tito žáci plně respektováni všemi vyučujícími. U žáků uplatňujeme individuální přístup, preferujeme ústní zkoušení a klasifikaci přizpůsobujeme závěrům vyšetření odborného pracoviště. Dětem se sociálním znevýhodněním je nabídnuta metodická podpora ze strany všech vyučujících učitelů, výchovného poradce, příp. kurátora. Osvědčila se individuální povzbudivá práce a pravidelná komunikace a zpětná vazby se zákonným zástupcem, resp. sociálním pracovníkem či jiným odborníkem. Nedílnou součástí práce školy v této oblasti je bezplatné poskytování preventivních aktivit.
Díky menším kolektivům a rodinné atmosféře školy se nám také daří integrovat žáky s těžšími vadami. Jednou z nich je Monika, v současné době žákyně 8. ročníku. Monika je integrována v „běžné“ třídě, kterou navštěvuje již od prvního ročníku spolu s 21 spolužáky. Z lékařského vyšetření vyplývá, že se jedná o dívku v pásmu těžké slabozrakosti na hranici praktické slepoty. Monika je v evidenci SPC pro zrakově postižené od srpna 2004. Důvodem zařazení do evidence je těžká zraková vada.
Díky své vstřícné a klidné povaze se Monika stala nedílnou součástí třídního kolektivu. Ostatní spolužáci ji přijímají velmi dobře, neodlišují její chování od svého. Při jakékoliv činnosti se najde ochotný kamarád, který jí poradí a pomůže. Toto začlenění má velký význam, a to nejen po stránce sociální, ale také vzhledem ke vzdělání. Zásluhou své soustavné píle, motivaci a samostatnosti dokazuje jak spolužákům, tak pedagogům své schopnosti a dovednosti, a to navzdory svému znevýhodnění. Navíc se ve svém volném čase věnuje hře na klavír a malování.
Nezanedbatelná je také pomoc vyučujících a Moničina ochota jejich podporu přijímat. Ráda se účastní všech akcí školy dle svých možností. Vedena rodiči k samostatnosti a soběstačnosti dosahuje vynikajících studijních výsledků. Vůbec spolupráce s rodiči je na velmi dobré úrovni. Výchovně-vzdělávací proces je s rodiči důsledně konzultován, Rodiče pravidelně navštěvují školu a zajímají se o dění ve škole nejen na pohovorech s rodiči, ale také při jiných příležitostech. Moničina maminka je předsedkyní Školské rady.
V loňském školním roce získala naše škola finanční prostředky z grantu MŠMT na podporu zdravotně postižených žáků. Z těchto prostředků byla zakoupena přenosná kamerová lupa Compact 7HD, která byla zapůjčena Monice do užívání jak do školy, tak i domů.
Z našeho pohledu působí přítomnost žáků se znevýhodněním pozitivně na chování ostatních dětí, učí je toleranci a ohleduplnosti.
Mgr. Lucie Čechovičová
Mgr. Tomáš Ryba