Vzájemná spolupráce, komunikace, sdílení a důvěra

Publikováno 23. 9. 2015 ZŠ Světice Certifikovaná škola

Zkušenosti: poruchy autistického spektra

Hlavní pilíře naší práce s dětmi v praxi

Naše základní škola pracuje s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami již od samého začátku své existence. Již první rok svého fungování byly do první třídy integrovány děti s doporučeními pedagogicko-psychologické poradny, na základě kterých byly vytvořeny individuální vzdělávací plány, které integrovaným dětem pomáhají zvládat školní docházku tak, aby neztratily motivaci k učení a radost z objevování nových souvislostí. Na základě IVP uplatňujeme specifické metody práce platné pro danou diagnózu, respektujeme aktuální pracovní tempo dítěte a snažíme se o zdravé začlenění těchto dětí do kolektivu třídy.

Jedním z těchto dětí je i dívenka Ema, která navštěvuje naši školu již třetím rokem a se kterou pracujeme právě na základě vytvořeného IVP. Emina diagnóza je dle vyšetření psychologů, psychiatrů a speciálních pedagogů těžší forma ADHD spojená s poruchami chování a specifickými poruchami učení a mírné rysy Aspergerova syndromu zejména v sociální oblasti. První třída probíhala bez pomoci asistentky pedagoga, u Emičky byly respektovány její potřeby jako například častější střídání jednotlivých činnosti, umožnění pohybového uvolnění, poskytování okamžité zpětné vazby, využívání pozitivní motivace, větší zatěžování na začátku vyučovací hodiny. Zároveň byla nastavena i jasná pravidla, hranice a řád a byly posilovány žádoucí způsoby chování. Ve druhé třídě byl Emičce doporučen asistent pedagoga a to vzhledem k výrazným pozornostním obtížím, kdy nebyla schopná samostatně v hodinách pracovat. Byla potřeba individuální péče ke zvládnutí školního trivia tak, aby následně v dalších letech školní docházky nedocházelo k výraznějšímu selhávání. Také bylo a stále je v Emině případě nezbytné vymezit určitou míru pomoci ve výuce a kombinovat ji s následnými individuálními hodinami. I přestože třída je spíše  méně početnější, společná výuka je pro Emičku mnohdy obtížnější v důsledku mnoha rušivých elementů. Důležité je také průběžné plánování aktuálního učiva s vyučující paní učitelkou a dohoda na vhodných vyučovacích metodách. Nezbytnou podmínkou při práci s Emou je také pravidelná komunikace s rodiči. Každý úspěch, problém i jakákoliv další jiná aktivita je konzultována s její rodinou. Díky dobré spolupráci s rodiči se dají zvládat všechny vzniklé situace ve škole. Můžeme slíbit, že společnými silami se budeme i nadále snažit, aby Emička dosahovala co nejlepších výsledků jak ve své školní práci tak i v budování svých sociálních vazeb s ostatními spolužáky v naší třídě.

Co se týká ostatních dětí ve třídě, tak i ony mají možnost využít pomoci paní asistentky, která je ochotna jim vždy podat pomocnou ruku. Naše třída se snaží být jako jedna velká rodina, ve které má každý  své místo, a kde se navzájem učíme respektovat.

Do této rodiny patří i Eli, Daniel a Petr,  chlapci se specifickými poruchami učení a poruchami pozornosti. I v těchto případech s nimi pracujeme na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny v souladu s vytvořenými individuálními vzdělávacími plány. Respektujeme odchylky průběhu a výsledků jejich školní práce, kontrolujeme pochopení zadání úkolu, prodlužujeme čas na dokončení a kontrolu, poskytujeme častější pozitivní zpětnou vazbu, využíváme speciální didaktické pomůcky, umožňujeme pohybová uvolnění a častější relaxaci, podporujeme aktivní začleňování do skupinových prací a projektů a provádíme mnoho dalších poradnou doporučených metod a přístupů práce k těmto dětem.

Vzhledem k tomu, že na naší škole studují i děti mimořádně nadané, snažíme se některé z výše uvedených specifických metod práce používat i při jejich výuce, samozřejmě upravených pro jejich individuální potřeby. Podporujeme rozvoj studijních návyků, zvídavost a tvůrčí schopnosti, realizujeme pro ně tematické projekty a prezentace. Nadané děti mají k dispozici své šanony naplněné zábavnými logickými úkoly, křížovkami či různými doplňovačkami, které jsou stále průběžně aktualizovány.

Všichni učitelé a asistenti naší školy sdílejí podobný přístup ke vzdělávání, ve kterém hrají hlavní roli především vzájemná spolupráce, komunikace, sdílení a důvěra a vedení dětí k samostatnosti a zodpovědnosti za své jednání. Právě tyto uvedené přístupy jsou hlavními pilíři naší práce se všemi dětmi bez rozdílu. 

Zpět na profil školy