Publikováno 16. 2. 2023 • Autor Helena Pravdová
Pilotní projekt pro podporu MŠ v regionu Vyškovsko, Olomouc a Praha 12
Jedná se o pilotáž spolupráce mateřských škol v regionu Vyškovsko, Olomouc, Chrudim a Praha 12 s jednou klíčovou osobou, koordinátorem podpory pro MŠ po celý rok 2023.
Konkrétně koordinátor podpory může nabídnout:
propojení škol v regionu i momo něj navzájem (pravidelné online setkávání)
realizací akcí za účelem vzájemného sdílení (např. představení programu Začít spolu, Dobrý začátek)
zjišťování potřeb a hledání cest k jejich řešení (využití Manažerského autoevaluačního nástroje)
odborné vzdělávání a profesní růst (např. možnost využít supervize a mentoringu včetně webinářů s experty)
prevenci syndromu vyhoření
Navazujeme na již zmapované potřeby MŠ v regionu Vyškovsko v rámci projektu MAP Vyškovsko, který je ve svém třetím projektovém období, kdy nelze naplnit vzdělávací potřeby pedagogů. Výpadek může pro rok 2023 náš projekt pokrýt. Projekty se tedy navzájem doplňují a spolupracují.
Naším cílem je ověřit dlouhodobý požadavek mateřských škol a to individuální péče a koordinace stojící mimo základní školství. Z minulostí víme o několika příkladech špatné praxe, kdy se klíčové problémy ve vzdělávání řešili pouze na úrovni základních škol a opomenulo se předškolní vzdělávání (např. investice do vzdělávání v době pandemie covid19). V případě vzniku tzv. Středního článku školství se také diskutuje péče spíše o základní školy, nikoliv paralelní péče o předškolní a školní vzdělávání. Například funkce dvou klíčových koordinátorů – zvlášť pro mateřské a pro základní školy.
Našim cílem je ověřit fungování této klíčové osoby pouze pro mateřské školy. Pilotáž bude probíhat celý rok 2023 a máme v plánu:
Nástroj je pozitivně hodnocen také Českou školní inspekcí, jakožto jeden z autoevaluačních nástrojů, které může mateřská škola využít a předložit při šetření ČŠI.
Konečným produktem našeho projektu bude metodika, která popíše, jak efektivně komunikovat s mateřskými školami v regionu. Pomoci jim v profesním růstu i nabídce řešení každodenního provozu školy. Metodika předpokládá potvrzení efektivnosti vzniku samostatné pozice koordinátora podpory pro mateřské školy. Metodiku předáme realizátorům pilotního projektu Středního článku školství, platformě Partnerství 2030 s cílem prosadit vznik samostatné funkce koordinátora pro předškolní vzdělávání.
Projekt Férová školka - Koordinátor pro předškolní vzdělávání vznikl za finanční podpory Nadace České spořitelny a spolupráce s Platformou pro včasnou péči.
Kontakt na koordinátorku projektu: Helena Pravdová helena.pravdova@ferovaskola.cz