Publikováno 12. 2. 2019 • Autor Helena Pravdová
Navštívili jsme soukromou školu ZaHRAda v Tišnově.
V rámci zapojení v projektu MAP II v regionu Tišnov jsme měli možnost navštívit soukromou školu ZŠ ZaHRAda
a vést zajímavou diskusi v rozhovoru s ředitelem školy Milanem Růžičkou. Tato škola si smysluplnost definovala jako činnost, která je pro žáka:
Z pedagogického hlediska zde nalezneme všechny cíle edukace - kognitivní (učení vědomostí), afektivní (emoce, vztahy) i psychomotorické (dovednosti).
Další diskutovanou otázkou byla míra svobody, živé téma nejen ve škole. Míra svobody ve vzdělávání úzce souvisí s jistotou, že se žák ,,něco" naučí. S tím, že na konci roku bude odcházet s penzem znalostí a dovedností. Některé soukromé školy, například typu Summerhill nám to nezaručí. Odkážou nás k důvěře, že někdy nastane ten čas a dítě se to naučí, až bude samo připraveno. Také cílová skupina rodičů, kteří volí soukromé školy se v této otázce ne vždy shodnou. Od hranice, kdy škola ví, co a kdy chce děti naučit až k bodu, že děti mají možnost se něco naučit.
Smysluplnost i míra svobody aktivně pracuje s žákovou osobností a respektuje jeho tempo a naladění. Nachává mu odpovědnost za volbu.
A v rámci našeho projektu Férová škola máme i zapojené běžné základní školy, které tyto principy pěstují. Což se nám následně projeví například v evalučním šetření v oblasti kultury či praxe školy.
V našem konceptu Férová škola si respektování svobody i smysluplnosti vážíme a doporučujeme školám, aby s těmito tématy pracovaly.
Autorka článku: Mgr. Katarína Krahulová, Ph.D.
Pedagožka a koučka ve vzdělávání
V rámci projektu Férová škola