Jak smyslupně a svobodně tráví čas děti ve škole?

Publikováno 12. 2. 2019 Autor Helena Pravdová

Navštívili jsme soukromou školu ZaHRAda v Tišnově.

V rámci zapojení v projektu MAP II v regionu Tišnov jsme měli možnost navštívit soukromou školu ZŠ ZaHRAda logo škola

a vést zajímavou diskusi v rozhovoru s ředitelem školy Milanem Růžičkou. Tato škola si smysluplnost definovala jako činnost, která je pro žáka:

  • v něčem nová
  • procvičováním, pomocí druhému
  • péči o prostředí školy.

 

Z pedagogického hlediska zde nalezneme všechny cíle edukace - kognitivní (učení vědomostí), afektivní (emoce, vztahy) i psychomotorické (dovednosti).

Další diskutovanou otázkou byla míra svobody, živé téma nejen ve škole. Míra svobody ve vzdělávání úzce souvisí s jistotou, že se žák ,,něco" naučí. S tím, že na konci roku bude odcházet s penzem znalostí a dovedností. Některé soukromé školy, například typu Summerhill nám to nezaručí. Odkážou nás k důvěře, že někdy nastane ten čas a dítě se to naučí, až bude samo připraveno. Také cílová skupina rodičů, kteří volí soukromé školy se v této otázce ne vždy shodnou. Od hranice, kdy škola ví, co a kdy chce děti naučit až k bodu, že děti mají možnost se něco naučit. 

Smysluplnost i míra svobody aktivně pracuje s žákovou osobností a respektuje jeho tempo a naladění. Nachává mu odpovědnost za volbu.

A v rámci našeho projektu Férová škola máme i zapojené běžné základní školy, které tyto principy pěstují. Což se nám následně projeví například v evalučním šetření v oblasti kultury či praxe školy. 

V našem konceptu Férová škola si respektování svobody i smysluplnosti vážíme a doporučujeme školám, aby s těmito tématy pracovaly.

 

Autorka článku: Mgr. Katarína Krahulová, Ph.D.

Pedagožka a koučka ve vzdělávání

V rámci projektu Férová škola

 

 

Zpět na přehled článků